Nå blir det hotell på Skien Brygge

137 rom, konseptsuiter og yogainspirert møterom er noe av det hotellmannen Teo Luisa frister med når Comfort Hotel Skien Brygge åpner i 2024.

Entusiasmen er til å ta og føle på når Teo Luisa og samarbeidspartnerne Tom Roger Rystad og Svein Ellingsen fra Bane NOR Eiendom endelig kan fortelle nyheten de har jobbet med i lengre tid. Koronapandemien var ikke en del av planen da intensjonsavtalen ble inngått i desember 2019. Nå er avtalen en realitet, og Skien Brygge Utvikling – bestående av Bane NOR Eiendom, Skien Boligbyggelag og R8 Property – har inngått en 20 års leieavtale med Teo Luisa og Comfort Hotel Skien Brygge, som igjen har en franchiseavtale med Nordic Choice Hotels.

“Dette blir et forretningshotell med 137 rom og stor variasjon av ulike romtyper. Blant annet blir det konseptsuiter i toppetasjen; én med sport- og helseinspirert design, én med musikk- og kulturinspirert design, og én med takterrasse med utsikt over byen og vannspeilet,” forteller Teo Luisa. Han legger til at deres erfaring fra både Porsgrunn og andre byer, er at denne type hotell tiltrekker seg konferanser, idretts- og kulturarrangementer, men også besøkende fra privatmarkedet.

Skaper liv på Skien Brygge

Prosjektsjef i Bane NOR Eiendom, Tom Roger Rystad, er soleklar på hvilken betydning hotellet vil ha for brygga. “Fra første stund har vi hatt en intensjon om å ha et attraktivt hotell på Skien Brygge. Hotellet spiller en viktig rolle i vår ambisjon om å skape liv på brygga – dag og kveld, hverdag og helg, hele året. Vi har svært gode erfaringer fra samarbeidet med Teo da vi utviklet Comfort Hotel Porsgrunn, og gleder oss til byggestart neste år,” sier Rystad.

Hotellet er tegnet av A-lab arkitekter, og skal etter planen stå ferdig i fjerde kvartal 2024. Arkitektene har latt seg inspirere av det urbane kvartalet og tilknytningen til vannspeilet – her blir det både tøft, mykt og kunstinspirert. Interiørdesigner blir valgt til høsten, og vedkommende skal bl.a. få æren av å utforme et yogainspirert møterom som innbyr til ro, hvilepuls og kreative tanker.

“Longstay” er ny kundegruppe

Både Rystad og Luisa er tydelige på at god infrastruktur har stor betydning for belegget i regionen. “Vi ser at den korte reisetiden med både bil og tog mellom Grenland og Oslo har tilført hotellene en ny kundegruppe. Prosjektreisende og “longstay”-gjester blir mer og mer aktuelt, særlig fra Viken og Vestfold. Det er all grunn til å tro at dette vil øke i stort omfang dersom Google etablerer seg i Skien,” sier Teo Luisa.

Prosjektsjef, Svein Ellingsen, sier seg enig. “Mange nye, store selskaper har valgt Grenland til sine satsinger. For å skape vekst må fornyelse, konkurranse og lokalt eierskap være førende.”

Teo Luisa har utviklet en lang rekke hoteller i flere tiår, og har suksessoppskriften klar: “Alle våre gjester benytter byen. De ønsker mat, drikke, shopping, kultur, arrangementer osv. Når ulike aktører i byen utvikler seg sammen, bidrar dette til flere besøkende og bedre omdømme for hele Skien.”

Kontaktpersoner:

Bane NOR Eiendom
Tom Roger Rystad, prosjektsjef
Mob: 958 05 312
tom.roger.rystad@banenor.no

Comfort Hotel Skien Brygge
Teo Luisa, hotelldirektør
Mob: 915 52 800
teo.luisa@choice.no